Postępowania administracyjne w sprawie regulacji tytułu prawnego do gruntów pod budynkami mieszkalnymi na os. Lecha i os. Czecha
W celu przedstawienia wieloaspektowej oraz złożonej kwestii, jaką jest stan prawny gruntów na os. Lecha i os. Czecha, Zarząd SM „Osiedle Młodych” w Poznaniu przekazuje obszerną informację w przedmiotowym temacie. Ze względu na zmieniającą się sytuację prawną związaną z uregulowaniem stanu prawnego ww. gruntów pod budynkami mieszkalnymi poniższy tekst będzie aktualizowany w celu przekazywania zainteresowanym mieszkańcom bieżących informacji o działaniach Spółdzielni we wspomnianej powyżej materii.
Celem działań Spółdzielni jest umożliwienie mieszkańcom osiedli Lecha i Czecha realizacji wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali.
W 1995 r. Zarząd SM „Osiedle Młodych” w Poznaniu złożył wnioski do Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ o przekazanie na rzecz Spółdzielni prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości położonych na os. Lecha i os. Czecha. Jednym z podstawowych powodów utrudniających lub uniemożliwiających dotychczas regulację tytułu prawnego do przedmiotowych gruntów były toczące się postępowania o zwrot nieruchomości.
Procedura prawna postępowań zwrotowych przedstawiała się następująco:
- złożenie wniosku dawnych właścicieli gruntów do Starostwa Powiatowego w Poznaniu, które po zawiadomieniu stron postępowania i szczegółowej analizie sprawy wydaje decyzję o zwrocie lub odmowie zwrotu;
- w przypadku odwołania od decyzji Starosty Poznańskiego → rozpatrywanie sprawy przez Wojewodę Wielkopolskiego;
- w przypadku odwołania od decyzji Wojewody Wielkopolskiego → skierowanie sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu (dalej: WSA w Poznaniu);
- w przypadku odwołania od orzeczenia WSA w Poznaniu → rozpatrywanie sprawy przez Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA).
Poniżej przedstawiamy sytuację prawną gruntów, na których znajdują się poszczególne budynki mieszkalne na os. Lecha i os. Czecha.
OSIEDLE LECHA
Budynki o numerach 15-20, 39, 40, 42
- maj 2014 r. – nabycie przez Spółdzielnię prawa własności do gruntów pod przedmiotowymi budynkami;
- możliwość realizacji wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali.
Budynek o numerach 2-13
(usytuowany w części na gruncie będącym własnością Spółdzielni i w części na gruncie będącym w bezumownym korzystaniu Spółdzielni)
Stan prawny części gruntu pod budynkiem będącej własnością Spółdzielni:
- 25 listopada 2019 r. – zorganizowanie spotkania z inicjatywy Spółdzielni z przedstawicielami Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania (dalej: WGN UMP) w sprawie przyspieszenia wydania zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;
- 24 grudnia 2019 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności części gruntów, na których usytuowany jest budynek;
- 30 stycznia 2020 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności pozostałej części gruntów, na których usytuowany jest budynek;
- 8 lipca 2020 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej części gruntów, na których usytuowany jest budynek.
Stan prawny części gruntu pod budynkiem będącej w bezumownym korzystaniu Spółdzielni:
- grudzień 2018 r. – wydanie orzeczenia przez WSA w Poznaniu o odmowie zwrotu działki;
- ponowne złożenie wniosku przez Spółdzielnię do WGN UMP o regulację tytułu prawnego do gruntu pod przedmiotowym budynkiem;
- marzec 2019 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię informacji o wszczęciu przez Starostwo Powiatowe w Poznaniu postępowania o zwrot działki funkcjonalnie powiązanej z działką, na której znajduje się m. in. budynek 2-13;
- 25 listopada 2019 r. – zorganizowanie spotkania z inicjatywy Spółdzielni z przedstawicielami WGN UMP. W celu realizacji wniosku o regulację tytułu prawnego pod tym budynkiem, Spółdzielnia wystąpiła z propozycją wykonania podziałów geodezyjnych. Celem podziałów miało być wydzielenie części gruntów objętych wnioskiem osób starających się o zwrot;
- grudzień 2021 r. – prawomocny podział działki zabudowanej m. in. budynkiem 2-13;
- styczeń 2022 r. – oczekiwanie na ujawnienie nowo powstałych działek w księdze wieczystej, co umożliwi WGN UMP rozpoczęcie procedury przekazania gruntów na rzecz Spółdzielni;
- 11 marca 2022 r. – ujawnienie w księdze wieczystej nowo powstałych działek;
- 18 marca 2022 r. – ponowne złożenie wniosku przez Spółdzielnię do WGN UMP o regulację tytułu prawnego do gruntu pod przedmiotowym budynkiem;
- 22 czerwca 2023 r. – otrzymanie informacji od WGN UMP o trwającej procedurze regulacji tytułu prawnego do gruntu pod ww. budynkiem mieszkalnym;
- 11 grudnia 2023 r. – zawarcie przez Spółdzielnię umowy w formie aktu notarialnego ustanawiającego prawo użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego w części przez ww. budynek mieszkalny;
- 6 maja 2024 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię zawiadomienia o wpisie prawa użytkowania wieczystego do księgi wieczystej.
Realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali będzie możliwa po przeprowadzeniu następujących czynności:
- dokonaniu podziału geodezyjnego wyodrębniającego nieruchomość budynkową;
- wpisaniu działek powstałych w ramach dokonania podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów;
- otrzymaniu zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej;
- wpisaniu samodzielnych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych do ewidencji gruntów i budynków w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ;
- podjęciu i uprawomocnieniu się uchwały Zarządu Spółdzielni określającej przedmiot odrębnej własności.
Budynki o numerach 21-30, 31-36
Prowadzenie dwóch postępowań o zwrot działek, na których w części położone są przedmiotowe budynki. uniemożliwiało dotychczas możliwość regulacji tytułu prawnego do tych gruntów. Obecnie:
Pierwsze postępowanie:
- czerwiec 2009 r. – wszczęcie postępowania o zwrot działki, na której częściowo położone są przedmiotowe budynki;
- grudzień 2018 r. – wydanie przez WSA w Poznaniu orzeczenia o odmowie zwrotu:
- wniesienie przez wnioskodawców skargi kasacyjnej do NSA → oczekiwanie przez Spółdzielnię na informację o wyznaczeniu terminu posiedzenia Sądu;
- listopad 2019 r. – złożenie wniosku przez Spółdzielnię do NSA o przyspieszenie rozpoznania sprawy;
- grudzień 2019 r. – otrzymanie informacji od NSA, że termin rozpoznania ww. sprawy może zostać wyznaczony w IV kwartale 2020 r.;
- październik 2020 r. – otrzymanie informacji od NSA o wyznaczeniu terminu posiedzenia Sądu w drugiej połowie listopada 2020 r;
- grudzień 2020 r. – otrzymanie informacji od NSA o oddaleniu skargi kasacyjnej wnioskodawców – zakończenie postępowania o zwrot.
Drugie postępowanie:
- marzec 2019 r. – wszczęcie przez Starostwo Powiatowe w Poznaniu postępowania o zwrot działki funkcjonalnie powiązanej z działką, na której znajdują się budynki 21-30, 31-36;
- listopad 2019 r. – wydanie decyzji przez Starostę Poznańskiego o umorzeniu postępowania o zwrot działki (decyzja nieprawomocna);
- grudzień 2019 r. – otrzymanie informacji od Starosty Poznańskiego o złożeniu odwołania przez pełnomocnika wnioskodawców od ww. decyzji;
- lipiec 2020 r. – wydanie decyzji przez Wojewodę Wielopolskiego o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji Starosty Poznańskiego o umorzeniu postępowania o zwrot działki (decyzja nieprawomocna);
- sierpień 2020 r. – otrzymanie informacji od Wojewody Wielkopolskiego o złożeniu odwołania przez pełnomocnika wnioskodawców od ww. decyzji;
- październik 2020 r. – otrzymanie informacji od WSA, iż w związku z sytuacją epidemiologiczną na terenie kraju, Sąd zamierza rozpoznać sprawę na posiedzeniu niejawnym. Nie podano daty rozprawy;
- maj 2021 r. – otrzymanie informacji od WSA o oddaleniu skargi wnioskodawców (decyzja nieprawomocna);
- sierpień 2021 r. – otrzymanie informacji od WSA o złożeniu skargi kasacyjnej przez pełnomocnika wnioskodawców do NSA w Warszawie;
- wrzesień 2021 r.- informacja z WSA w Poznaniu o przesłaniu dokumentów do NSA w Warszawie;
- styczeń 2022 r. – informacja z NSA w Warszawie – sprawa oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy;
- lipiec 2022 r. – otrzymanie informacji od NSA o oddaleniu skargi kasacyjnej wnioskodawców – zakończenie postępowania o zwrot;
- 27 lipca 2022 r. – ponowienie przez Spółdzielnię wniosku do WGN UMP o regulację tytułu do gruntu pod przedmiotowymi budynkami;
- 22 czerwca 2023 r. – otrzymanie informacji od WGN UMP, żeby przystąpć do regulacji tytułu prawnego do gruntu, konieczne jest zlecenie podziału geodezyjnego w celu rozdzielenia gruntów o różnym zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczeniu, tj. terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej od terenów zabudowy usługowej.
Realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali będzie możliwa po przeprowadzeniu następujących czynności:
- otrzymaniu od Miasta Poznania prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym usytuowane są przedmiotowe budynki (PATRZ → Procedura WGN UMP dot. oddania gruntu w użytkowanie wieczyste);
- założeniu księgi wieczystej z wpisem ww. prawa;
- dokonaniu podziału geodezyjnego wyodrębniającego nieruchomości budynkowe;
- wpisaniu działek powstałych w ramach dokonania podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów;
- otrzymaniu zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej;
- wpisaniu samodzielnych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych do ewidencji gruntów i budynków w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ;
- podjęciu i uprawomocnieniu się uchwał Zarządu Spółdzielni określających przedmiot odrębnej własności.
Budynek o numerach 45-56
Prowadzenie dwóch postępowań o zwrot działek, na których w części położony jest przedmiotowy budynek uniemożliwiało dotychczas możliwość regulacji tytułu prawnego do tych gruntów. Obecnie:
Pierwsze postępowanie:
- postępowanie o zwrot prowadzone przed NSA → oczekiwanie przez Spółdzielnię na informację o wyznaczeniu terminu posiedzenia Sądu;
- listopad 2019 r. – złożenie wniosku przez Spółdzielnię do NSA o przyspieszenie rozpoznania sprawy;
- grudzień 2019 r. – otrzymanie informacji od NSA, że termin rozpoznania ww. sprawy może zostać wyznaczony w IV kwartale 2020 r.;
- październik 2020 r. – otrzymanie informacji od NSA o wyznaczeniu terminu posiedzenia Sądu w drugiej połowie listopada 2020 r.;
- grudzień 2020 r. – otrzymanie informacji od NSA o oddaleniu skargi kasacyjnej wnioskodawców – zakończenie postępowania o zwrot.
Drugie postępowanie:
- marzec 2019 r. – wszczęcie postępowania o zwrot działki prowadzone przez Starostwo Powiatowe w Poznaniu;
- listopad 2019 r. – wydanie decyzji przez Starostę Poznańskiego o umorzeniu postępowania o zwrot działki (decyzja nieprawomocna);
- grudzień 2019 r. – otrzymanie informacji od Starosty Poznańskiego o złożeniu odwołania przez pełnomocnika wnioskodawców od ww. decyzji;
- lipiec 2020 r. – wydanie decyzji przez Wojewodę Wielopolskiego o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji Starosty Poznańskiego o umorzeniu postępowania o zwrot działki (decyzja nieprawomocna);
- sierpień 2020 r. – otrzymanie informacji od Wojewody Wielkopolskiego o złożeniu odwołania przez pełnomocnika wnioskodawców od ww. decyzji;
- październik 2020 r. – otrzymanie informacji od WSA, iż w związku z sytuacją epidemiologiczną na terenie kraju, Sąd zamierza rozpoznać sprawę na posiedzeniu niejawnym. Nie podano daty rozprawy;
- maj 2021 r. – otrzymanie informacji od WSA o oddaleniu skargi wnioskodawców (decyzja nieprawomocna);
- sierpień 2021 r. – otrzymanie informacji od WSA o złożeniu skargi kasacyjnej przez pełnomocnika wnioskodawców do NSA w Warszawie;
- wrzesień 2021 r.- informacja z WSA w Poznaniu o przesłaniu dokumentów do NSA w Warszawie;
- styczeń 2022 r. – informacja z NSA w Warszawie – sprawa oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy;
- lipiec 2022 r. – otrzymanie informacji od NSA o oddaleniu skargi kasacyjnej wnioskodawców – zakończenie postępowania o zwrot;
- 27 lipca 2022 r. – ponowienie przez Spółdzielnię wniosku do WGN UMP o regulację tytułu do gruntu pod przedmiotowym budynkiem;
- 22 czerwca 2023 r. – otrzymanie informacji od Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania – by przystąpić do regulacji tytułu prawnego do gruntu, konieczne jest zlecenie podziału geodezyjnego w celu rozdzielenia gruntów o różnym zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczeniu, tj. terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej od terenów zabudowy usługowej.
Realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali będzie możliwa po przeprowadzeniu następujących czynności:
- otrzymaniu od Miasta Poznania prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym usytuowany jest przedmiotowy budynek (PATRZ → Procedura WGN UMP dot. oddania gruntu w użytkowanie wieczyste);
- założeniu księgi wieczystej z wpisem ww. prawa;
- dokonaniu podziału geodezyjnego wyodrębniającego nieruchomość budynkową;
- wpisaniu działek powstałych w ramach dokonania podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów;
- otrzymaniu zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej;
- wpisaniu samodzielnych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych do ewidencji gruntów i budynków w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ;
- podjęciu i uprawomocnieniu się uchwały Zarządu Spółdzielni określającej przedmiot odrębnej własności.
Budynki o numerach 57-66, 67-78
- grudzień 2018 r. – wydanie orzeczenia przez WSA w Poznaniu o odmowie zwrotu działki, na której położone są m. in. przedmiotowe budynki;
- marzec 2019 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię informacji o wszczęciu przez Starostwo Powiatowe w Poznaniu postępowania o zwrot działki funkcjonalnie powiązanej z działką, na której znajdują się m. in. budynki 57-66, 67-78;
- 25 listopada 2019 r. – zorganizowanie spotkania z inicjatywy Spółdzielni z przedstawicielami WGN UMP. W celu realizacji wniosku o regulację tytułu prawnego pod tymi budynkami, Spółdzielnia wystąpiła z propozycją wykonania podziałów geodezyjnych. Celem podziałów miało być wydzielenie części gruntów objętych wnioskiem osób starających się o zwrot;
- grudzień 2021 r. – prawomocny podział działki zabudowanej m. in. budynkami 57-66, 67-78;
- styczeń 2022 r. – oczekiwanie na ujawnienie nowo powstałych działek w księdze wieczystej, co umożliwi WGN UMP rozpoczęcie procedury przekazania gruntów na rzecz Spółdzielni;
- 11 marca 2022 r. – ujawnienie w księdze wieczystej nowo powstałych działek;
- 18 marca 2022 r. – ponowne złożenie wniosku przez Spółdzielnię do WGN UMP o regulację tytułu prawnego do gruntu pod przedmiotowymi budynkami;
- 22 czerwca 2023 r. – otrzymanie informacji od Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania o trwającej procedurze regulacji tytułu prawnego do gruntu pod ww. budynkami mieszkalnymi;
- 11 grudnia 2023 r. – zawarcie przez Spółdzielnię umowy w formie aktu notarialnego ustanawiającego prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych ww. budynkami mieszkalnymi;
- 6 maja 2024 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię zawiadomienia o wpisie prawa użytkowania wieczystego do księgi wieczystej.
Realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali będzie możliwa po przeprowadzeniu następujących czynności:
- dokonaniu podziału geodezyjnego wyodrębniającego nieruchomości budynkowe;
- wpisaniu działek powstałych w ramach dokonania podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów;
- otrzymaniu zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej;
- wpisaniu samodzielnych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych do ewidencji gruntów i budynków w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ;
- podjęciu i uprawomocnieniu się uchwał Zarządu Spółdzielni określających przedmiot odrębnej własności.
Budynek o numerach 80-89
- 12 września 2024 r. – podjęcie przez Zarząd Spółdzielni projektu uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 80-89;
- 3 października – 17 października 2024 r. – wyłożenie do wglądu projektu uchwały nr 37/2024 w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 80-89 (w trybie art. 43 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).
- 7 listopada 2024 r. – podjęcie uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 80-89.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały osobom, których uchwała dotyczy i którym przysługuje prawo żądania przeniesienia na nich własności lokali mogą zaskarżyć uchwałę do sądu. Po tym terminie Zarząd podejmie kolejne czynności w sprawie.
Budynek o numerach 90-97
- 12 września 2024 r. – podjęcie przez Zarząd Spółdzielni projektu uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 90-97;
- 3 października – 17 października 2024 r. – wyłożenie do wglądu projektu uchwały nr 38/2024 w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 90-97 (w trybie art. 43 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych);
- 7 listopada 2024 r. – podjęcie uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 90-97.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały osobom, których uchwała dotyczy i którym przysługuje prawo żądania przeniesienia na nich własności lokali mogą zaskarżyć uchwałę do sądu. Po tym terminie Zarząd podejmie kolejne czynności w sprawie.
Budynek o numerach 98-109
- 14 września 2023 r. – podjęcie przez Zarząd Spółdzielni projektu uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 98-109;
- 28 września – 12 października 2023 r. – wyłożenie do wglądu projektu uchwały nr 39/2023 w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 98-109 (w trybie art. 43 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych);
- w terminie 14 dni po upływie okresu wyłożenia projektu uchwały do wglądu (tj. do 26 października 2023 r.) osoby, których projekt ww. uchwały dotyczy i którym przysługuje prawo żądania przeniesienia na nich własności lokali mogą przedstawić Zarządowi Spółdzielni pisemne wnioski dotyczące zmian tego projektu;
- po rozpatrzeniu ewentualnych wniosków osób uprawnionych, Zarząd Spółdzielni podejmie uchwałę w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 98-109;
- 25 października 2023 r. do siedziby Spółdzielni wpłynęło 9 wniosków (o tej samej treści) zawierających uwagi dotyczące projektu uchwały z dnia 14 września 2023 r. w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 98-109 na os. Lecha. Na posiedzeniu 2 listopada 2023 r., Zarząd postanowił uwzględnić wnioski i dokonać zmian w ww. projekcie uchwały w zakresie dołączenia powierzchni pomieszczenia technicznego, w którym znajduje się węzeł c.o. do powierzchni pomieszczeń wspólnych tej nieruchomości. Po wykonaniu czynności związanych z realizacją złożonych wniosków zostanie przedłożony nowy projekt uchwały uwzględniający zgłoszoną zmianę;
- 22 kwietnia 2024 r. – podjęcie przez Zarząd Spółdzielni projektu uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 98-109;
- 17 czerwca – 19 lipca 2024 r. – wyłożenie do wglądu projektu uchwały nr 24/2024 w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 98-109 (w trybie art. 43 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych);
- 5 września 2024 r. – podjęcie uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 98-109.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały osobom, których uchwała dotyczy i którym przysługuje prawo żądania przeniesienia na nich własności lokali mogą zaskarżyć uchwałę do sądu. Po tym terminie Zarząd podejmie kolejne czynności w sprawie.
Budynek o numerach 110-119
- 7 września 2023 r. – podjęcie przez Zarząd Spółdzielni projektu uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 110-119;
- 21 września – 5 października 2023 r. – wyłożenie do wglądu projektu uchwały nr 38/2023 w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 110-119 (w trybie art. 43 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych);
- w terminie 14 dni po upływie okresu wyłożenia projektu uchwały do wglądu (tj. do 19 października 2023 r.) osoby, których projekt ww. uchwały dotyczy i którym przysługuje prawo żądania przeniesienia na nich własności lokali mogą przedstawić Zarządowi Spółdzielni pisemne wnioski dotyczące zmian tego projektu;
- po rozpatrzeniu ewentualnych wniosków osób uprawnionych, Zarząd Spółdzielni podejmie uchwałę w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 110-119;
- 25 października 2023 r. do siedziby Spółdzielni wpłynęło 12 wniosków (o tej samej treści) zawierających uwagi dotyczące projektu uchwały z dnia 7 września 2023 r. w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 110-119 na os. Lecha. Na posiedzeniu w dniu 2 listopada 2023 r., Zarząd postanowił uwzględnić wnioski i dokonać zmian w ww. projekcie uchwały w zakresie dołączenia powierzchni pomieszczenia technicznego, w którym znajduje się węzeł c.o. do powierzchni pomieszczeń wspólnych tej nieruchomości. Po wykonaniu czynności związanych z realizacją złożonych wniosków zostanie przedłożony nowy projekt uchwały uwzględniający zgłoszoną zmianę;
- 22 kwietnia 2024 r. – podjęcie przez Zarząd Spółdzielni projektu uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 110-119;
- 17 czerwca – 19 lipca 2024 r. – wyłożenie do wglądu projektu uchwały nr 25/2024 w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 110-119 (w trybie art. 43 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych);
- 5 września 2024 r. – podjęcie uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali dla nieruchomości obejmującej budynek 110-119.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały osobom, których uchwała dotyczy i którym przysługuje prawo żądania przeniesienia na nich własności lokali mogą zaskarżyć uchwałę do sądu. Po tym terminie Zarząd podejmie kolejne czynności w sprawie.
Budynek o numerach 122-129
- styczeń 2019 r. – zakończenie postępowania o zwrot gruntów pod przedmiotowym budynkiem zgodnie z wyrokiem NSA o odmowie zwrotu nieruchomości;
- marzec 2019 r. – otrzymanie informacji przez Spółdzielnię od Starostwa Powiatowego w Poznaniu o wszczęciu kolejnego postępowania z wniosku osób starających się o zwrot;
- listopad 2019 r. – wydanie decyzji przez Starostę Poznańskiego o umorzeniu postępowania o zwrot działki, na której w części usytuowany jest budynek (decyzja nieprawomocna);
- grudzień 2019 r. – otrzymanie informacji od Starosty Poznańskiego o złożeniu odwołania przez pełnomocnika wnioskodawców od ww. decyzji;
- lipiec 2020 r. – wydanie decyzji przez Wojewodę Wielopolskiego o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji Starosty Poznańskiego o umorzeniu postępowania o zwrot działki (decyzja nieprawomocna);
- sierpień 2020 r. – otrzymanie informacji od Wojewody Wielkopolskiego o złożeniu odwołania przez pełnomocnika wnioskodawców od ww. decyzji;
- październik 2020 r. – otrzymanie informacji od WSA, iż w związku z sytuacją epidemiologiczną na terenie kraju, Sąd zamierza rozpoznać sprawę na posiedzeniu niejawnym. Nie podano daty rozprawy;
- maj 2021 r. – otrzymanie informacji od WSA o oddaleniu skargi wnioskodawców (decyzja nieprawomocna);
- sierpień 2021 r. – otrzymanie informacji od WSA o złożeniu skargi kasacyjnej przez pełnomocnika wnioskodawców do NSA w Warszawie;
- wrzesień 2021 r.- informacja z WSA w Poznaniu o przesłaniu dokumentów do NSA w Warszawie;
- styczeń 2022 r. – informacja z NSA w Warszawie – sprawa oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy;
- lipiec 2022 r. – otrzymanie informacji od NSA o oddaleniu skargi kasacyjnej wnioskodawców – zakończenie postępowania o zwrot;
- 27 lipca 2022 r. – ponowne złożenie przez Spółdzielnię do WGN UMP wniosku o regulację tytułu do gruntu pod przedmiotowym budynkiem;
- 22 czerwca 2023 r. – otrzymanie informacji od WGN UMP – by przystąpić do regulacji tytułu prawnego do gruntu, konieczne jest zlecenie podziału geodezyjnego w celu rozdzielenia gruntów o różnym zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczeniu, tj. terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej od terenów zabudowy usługowej.
Realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali będzie możliwa po przeprowadzeniu następujących czynności:
- otrzymaniu od Miasta Poznania prawa użytkowania wieczystego co do części gruntu, na którym usytuowany jest przedmiotowy budynek, (PATRZ → Procedura WGN UMP dot. oddania gruntu w użytkowanie wieczyste);
- założeniu księgi wieczystej z wpisem ww. prawa;
- dokonaniu podziału geodezyjnego wyodrębniającego nieruchomość budynkową;
- wpisaniu działek powstałych w ramach dokonania podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów;
- otrzymaniu zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej;
- wpisaniu samodzielnych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych do ewidencji gruntów i budynków w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ;
- podjęciu i uprawomocnieniu się uchwały Zarządu Spółdzielni określającej przedmiot odrębnej własności.
Mapa os. Lecha
Procedura Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania dotycząca oddania gruntu w użytkowanie wieczyste Spółdzielni:
- dokonanie podziałów geodezyjnych nieruchomości w przypadku konieczności wydzielenia gruntu, co do którego nie toczą się postępowania o zwrot, bądź konieczności wydzielenia gruntu przeznaczonego na inny cel niż mieszkaniowy np. usługowy;
- wpisanie działek powstałych z podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- zlecenie rzeczoznawcy majątkowemu wyceny nieruchomości;
- sporządzenie Zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania w sprawie ogłoszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste (Zarządzenie podane do publicznej wiadomości i wywieszone na okres 21 dni na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta Poznania (plac Kolegiacki 17) oraz opublikowane na stronie internetowej UMP. Ponadto informacja o zamieszczeniu ww. wykazu zostanie podana do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie, którego położona jest nieruchomość);
- sporządzenie protokołu uzgodnień w sprawie nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste;
- zawarcie aktu notarialnego o oddanie gruntu na rzecz Spółdzielni w użytkowanie wieczyste po podpisaniu ww. protokołu przez WGN UMP i Spółdzielnię.
OSIEDLE CZECHA
Budynek o numerach 114-128
Od 1 stycznia 2023 r. możliwa jest realizacja wniosków o ustanowienie prawa odrębnej własności lokali.
Procedura przekształcenia prawa do lokalu w prawo odrębnej własności:
- złożenie wniosku o ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu w siedzibie Zarządu Spółdzielni (os. Piastowskie 16) lub w Kierownictwie Osiedli Lecha i Czecha 121, pocztą tradycyjną;
- przekazanie przez Spółdzielnię pisemnej informacji (w odpowiedzi na wniosek) zawierającej opis całej procedury oraz wysokość kosztów urzędowych z nią związanych tj.:
- zaświadczenia o samodzielności lokalu,
- opracowania projektu technicznego budynku wraz z wypisem z rejestru gruntów oraz wypisem z rejestru budynków,
- wypisu z kartoteki lokali
oraz złożenie informacji o osobach uprawnionych do przekształcenia prawa do lokalu w formie tabeli stanowiącej załącznik do pisma przesłanego przez Spółdzielnię;
3. uzyskanie przez Spółdzielnię z ZGiKM Geopoz kartoteki lokalu;
4. wyznaczenie terminu podpisania aktu notarialnego;
5. podpisanie aktu notarialnego:
- opłata sądowa – założenie księgi wieczystej bądź dokonanie zmiany w już istniejącej księdze;
- opłata sądowa – opłata za wpis osoby uprawnionej;
- opłata notarialna z tytułu złożenia przez notariusza wniosku o wpis w księdze wieczystej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;
- opłata notarialna, która zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych wynosi 1/4 najniższego wynagrodzenia za pracę za ogół czynności notarialnych przy zawieraniu ww. umowy;
- opłata za sporządzenie 5 wypisów aktu notarialnego;
- założenie i wpis do księgi wieczystej.
Osoby, które w minionych latach złożyły już wnioski, zostaną odrębną korespondencją powiadomione o możliwości wszczęcia procedury przekształcenia prawa do lokalu.
Budynki o numerach 5-18, 19-25, 26-41, 42-48, 49-58, 61-72, 77, 78, 80-89, 90-96, 97-108, 129-139
(usytuowane m.in. na dawnej działce nr 3/16 [obecnie po podziałach geodezyjnych działka numer 3/29], arkusz 13, obręb Chartowo)
- 8 października 2018 r. – poinformowanie Spółdzielni przez WGN UMP o zakończeniu postępowania dot. działki nr 3/16 o stwierdzenie nieważności decyzji Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu z dnia 31 lipca 1969 r. oraz utrzymanej nią w mocy decyzji Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Poznań – Nowe Miasto z dnia 15 czerwca 1968 r. w sprawie przejęcia na własność nieruchomości rolnej → odmowa stwierdzenia nieważności decyzji o przejęciu na własność działki nr 3/16 → umożliwienie regulacji tytułu prawnego do gruntu;
- 15 października 2018 r. – ponowne złożenie wniosku przez Spółdzielnię do WGN UMP o przekazanie ww. gruntu w użytkowanie wieczyste;
- 7 listopada 2018 r. – poinformowanie Spółdzielni przez WGN UMP o zleceniu wydzielenia gruntu pod pawilonami handlowymi znajdującymi się na działce nr 3/16 (wydzielone działki zostaną oddane w użytkowanie wieczyste na cel zgodny ze sposobem ich użytkowania);
- 30 maja 2019 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię informacji od Poznańskich Inwestycji Miejskich Sp. z o.o. (dalej: PIM) o realizacji inwestycji polegającej na budowie ronda na skrzyżowaniu ul. Kurlandzkiej i Wiatracznej, co wiąże się z koniecznością wydzielenia geodezyjnego części działki nr 3/16 niezbędnej do wykonania prac budowlanych → zawieszenie prac geodezyjnych prowadzonych na działce nr 3/16 dotyczących wydzielenia pawilonów do czasu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- 28 lutego 2020 r. – otrzymanie informacji od PIM o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Decyzja ta umożliwia wszczęcie przez WGN UMP procedury podziału geodezyjnego gruntu pod pawilonami usytuowanymi na dawnej działce nr 3/16 (obecnie działce 3/29);
- 3 marca 2020 r. – ponowienie wniosku przez Spółdzielnię do WGN UMP o podjęcie dalszych czynności celem uregulowania tytułu prawnego gruntu pod przedmiotowymi budynkami;
- 14 października 2020 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię informacji z WGN UMP o wydzieleniu gruntu pod pawilonami handlowymi znajdującymi się na dawnej działce nr 3/16 (po podziale nr 3/29);
- czerwiec 2021 r. – informacja z WGN UMP o wszczęciu procedury przekazania Spółdzielni gruntów zabudowanych ww. budynkami;
- 21 października 2022 r. – nabycie przez Spółdzielnię prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych ww. budynkami mieszkalnymi;
- 17 kwietnia 2023 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię zawiadomienia o wpisie prawa użytkowania wieczystego do księgi wieczystej.
Realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali będzie możliwa po przeprowadzeniu następujących czynności:
- dokonaniu podziału geodezyjnego wyodrębniającego nieruchomości budynkowe;
- wpisaniu działek powstałych w ramach dokonania podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów;
- otrzymaniu zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej;
- wpisaniu samodzielnych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych do ewidencji gruntów i budynków w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ;
- podjęciu i uprawomocnieniu się uchwał Zarządu Spółdzielni określających przedmiot odrębnej własności.
Budynek o numerze 79
- 1 września 2017 r. – zakończenie postępowania o zwrot działki, na której usytuowany jest przedmiotowy budynek prawomocną decyzją Starosty Poznańskiego;
- 4 września 2017 r. – poinformowanie Spółdzielni przez WGN UMP o podjęciu czynności niezbędnych do realizacji wniosku Spółdzielni o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste → zlecenie wydzielenia gruntu pod pawilonem handlowym (obecnie Biedronka, Pepco) znajdującym się na tej samej działce co budynek (wydzielone działki zostaną oddane w użytkowanie wieczyste na cel zgodny ze sposobem ich użytkowania);
- lipiec 2018 r. – uzyskanie przez Spółdzielnię informacji o uprawomocnieniu się ww. podziału;
- 7 listopada 2018 r. – poinformowanie Spółdzielni przez WGN UMP o zleceniu wydzielenia gruntu pod parkingiem znajdującym się na tej samej działce, co budynek (wydzielone działki zostaną oddane w użytkowanie wieczyste na cel zgodny ze sposobem ich użytkowania);
- sierpień 2019 r. – uprawomocnienie się decyzji zatwierdzającej ww. podział;
- złożenie wniosku przez Spółdzielnię do WGN UMP o ponowne wszczęcie procedury uregulowania tytułu prawnego do gruntu pod budynkiem;
- 25 listopada 2019 r. – zorganizowanie spotkania z inicjatywy Spółdzielni z przedstawicielami WGN UMP w sprawie przyspieszenia realizacji ww. wniosku – poinformowanie Spółdzielni przez WGN UMP o konieczności zlecenia wydzielenia gruntu pod kolejnym parkingiem znajdującym się na tej samej działce, na której usytuowany jest budynek (wydzielone działki zostaną oddane w użytkowanie wieczyste na cel zgodny ze sposobem ich użytkowania);
- 14 października 2020 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię informacji z WGN UMP o wydzieleniu gruntu pod parkingiem znajdującym się na tej samej działce co budynek;
- czerwiec 2021 r. – informacja z WGN UMP o wszczęciu procedury przekazania Spółdzielni gruntu zabudowanego ww. budynkiem;
- 21 października 2022 r. – nabycie przez Spółdzielnię prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych ww. budynkiem mieszkalnym;
- 17 kwietnia 2023 r. – otrzymanie przez Spółdzielnię zawiadomienia o wpisie prawa użytkowania wieczystego do księgi wieczystej.
Realizacja wniosków o ustanowienie odrębnej własności lokali będzie możliwa po przeprowadzeniu następujących czynności:
- dokonaniu podziału geodezyjnego wyodrębniającego nieruchomość budynkową;
- wpisaniu działek powstałych w ramach dokonania podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów;
- otrzymaniu zawiadomienia o wpisie prawa własności do księgi wieczystej;
- wpisaniu samodzielnych lokali mieszkalnych i niemieszkalnych do ewidencji gruntów i budynków w Zarządzie Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ;
- podjęciu i uprawomocnieniu się uchwały Zarządu Spółdzielni określającej przedmiot odrębnej własności.
11 grudnia 2023 r. Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Młodych” w Poznaniu zawarł z Wydziałem Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania umowy w formie aktów notarialnych o oddanie w użytkowanie wieczyste gruntów:
- zabudowanych pawilonami handlowymi oznaczonymi numerami 73, 73a, 73b i 111;
- zajętych na parkingi osiedlowe, znajdujące się w pobliżu ulic Piaśnickiej oraz Chartowo.
11 marca 2024 r. – Spółdzielnia otrzymała zawiadomienie o wpisie do księgi wieczystej prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego pawilonem handlowym oznaczonym numerem 111.
28 marca 2024 r. – Spółdzielnia otrzymała zawiadomienie o wpisie do księgi wieczystej prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych pawilonami handlowymi oznaczonymi numerami 73, 73a i 73b.
2 kwietnia 2024 r. – Spółdzielnia otrzymała zawiadomienie o wpisie do księgi wieczystej prawa użytkowania wieczystego gruntów zajętych na parkingi osiedlowe znajdujące się w pobliżu ulic Piaśnickiej oraz Chartowo.
Mapa os. Czecha
Procedura Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania dotycząca oddania gruntu w użytkowanie wieczyste Spółdzielni:
- dokonanie podziałów geodezyjnych nieruchomości w przypadku konieczności wydzielenia gruntu, co do którego nie toczą się postępowania o zwrot, bądź konieczności wydzielenia gruntu przeznaczonego na inny cel niż mieszkaniowy np. usługowy;
- wpisanie działek powstałych z podziału geodezyjnego do księgi wieczystej;
- zlecenie rzeczoznawcy majątkowemu wyceny nieruchomości;
- sporządzenie Zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania w sprawie ogłoszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste (Zarządzenie podane do publicznej wiadomości i wywieszone na okres 21 dni na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta Poznania (plac Kolegiacki 17) i w WGN UMP (ul. Gronowa 20) oraz opublikowane na stronie internetowej UMP. Ponadto informacja o zamieszczeniu ww. wykazu zostanie podana do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej, o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie, którego położona jest nieruchomość);
- sporządzenie protokołu uzgodnień w sprawie nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste;
- zawarcie aktu notarialnego o oddanie gruntu na rzecz Spółdzielni w użytkowanie wieczyste po podpisaniu ww. protokołu przez WGN UMP i Spółdzielnię.
Dodatkowe informacje można uzyskać w Dziale Gospodarki Nieruchomościami SM „Osiedle Młodych” w Poznaniu pod nr tel. 61 877 39 35, 61 222 38 30 lub osobiście w siedzibie Zarządu Spółdzielni, os. Piastowskie 16, w godz.: poniedziałek 10:00-17:00, od wtorku do piątku 10:00-14:00.