Spadające szare klocki, czyli „Mieszkam w Tetrisie”
Jak powstał Tetris?
Najdłuższy blok na Ratajach liczy 438 metrów, 11 kondygnacji oraz 18 klatek. Mieszkają w nim 1652 osoby. A mowa o os. Rusa 121-138. W 2015 roku przyszedł czas na jego termomodernizację. Decyzję o wyborze kolorystyki elewacji budynku podjęli sami mieszkańcy biorąc udział w II edycji programu „Wybieramy projekt”. Przeważającą liczbę głosów zdobył wariant o enigmatycznej nazwie – „Tetris”.
Kultowa gra logiczna, polegająca na układaniu spadających klocków? Tak, to właśnie jej motyw graficzny został wykorzystany na elewacji deski na os. Rusa. Projekt został zrealizowany przez Biuro projektowe Comroj/BIBcon.pl, natomiast koncepcję oryginalnej elewacji zaproponował oraz stworzył współpracujący z nim architekt i grafik Przemysław Tomczak. Spółdzielnia Mieszkaniowa „Osiedle Młodych” w Poznaniu bardzo entuzjastycznie spojrzała na przygotowane warianty. W 2015 roku docieplono elewację wschodnią, wejściową, natomiast prace strony balkonowej rozpoczną się w 2017 roku. Popularne „Gram w Tetrisa” w Poznaniu występuje pod nową postacią – „Mieszkam w Tetrisie”.
Budynek na os. Rusa 121 – 138 ze względu na jego indywidualny charakter oraz specyfikę należało potraktować szczególnie.Głównym celem projektantów oraz Spółdzielni było zagospodarowanie powierzchni bloku w nienachalny, a dodatkowo ciekawy i niesztampowy sposób. Projekt oraz realizacja „Tetrisa” to w pewien sposób przełom w kolorystyce budynków Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Młodych” w Poznaniu, charakteryzujący nowe oraz oryginalne podejście do tematu estetyki.W związku z tym w myśl aktualnych trendów budowlanych na elewacji zastosowano biel i szarość, czyli najpopularniejsze barwy wykorzystywane obecnie w architekturze. „Tetris” zyskał również aprobatę Koordynatora do spraw estetyki wizerunku Miasta – Piotra Libickiego, a także przedstawicieli poznańskich mediów.
Kontynuacja idei – Snake na os. Orła Białego
Równie niestandardowy wariant koloru elewacji w 2016 roku Spółdzielnia zaproponowała mieszkańcom budynku na os. Orła Białego 47-71. Projekt to tzw. tetrisowa kontynuacja, został zainspirowany motywem graficznym zaczerpniętym z popularnej gry komputerowej ,,Snake”, dostępnej także na telefonach komórkowych. „Wąż”, który porusza się po planszy w różnych kierunkach i zbiera pożywienie (co powoduje, że jego ogon robi się coraz dłuższy) został przeniesiony na budynek, na którym „zjada” zielone kwadraty umiejscowione na różnych wysokościach z numerami wejść do budynku.