Dzieci potrzebują mądrych i odpowiedzialnych rodziców. Co prawda rodzą się wyposażone w różne funkcje i dyspozycje, ale brakuje im doświadczeń dorosłego życia, algorytmów działania, zdolności przewidywania, wypracowanego światopoglądu w różnych kwestiach. Zdobycie tych kompetencji wymaga pomocy dorosłych. To nakłada na rodziców szczególne odpowiedzialności, również w zakresie własnego rodzicielskiego rozwoju. Mądry dorosły potrafi trzymać się własnych wartości i celów w interakcjach z dzieckiem. Rozwija empatię, elastyczność, jest zorientowany na dialog, troskliwy. Dostrzega i poważnie podchodzi do dziecięcych pomysłów, życzeń, potrzeb, myśli i uczuć. W okresie dojrzewania potrzeby dziecka zmieniają się. Nastolatek z reguły otwarcie mówi, o tym co myśli, co mu się podoba, a co nie. Zdarza mu się kwestionować wartości rodziców. Przez kilka lat nie ma jasnego wyobrażenia o tym, kim jest. Może to przebiegać jako spokojny wewnętrzny proces, ale również jak prawdziwy kryzys. W tym czasie dorastające dziecko potrzebuje od rodziców zaufania i redefinicji roli, i rodzicielskich odpowiedzialności. Warto nabrać trochę dystansu, zmniejszyć emocjonalne zaangażowanie, wycofać się z pierwszej linii reagowania kryzysowego.
Cykl warsztatów „Zrozumieć nastolatka. Kiedy kończy się wychowanie?” pomoże rodzicom lepiej zrozumieć potrzeby psychoseksualne ich dzieci w okresie adolescencji. Będzie również okazją do rozwoju kompetencji rodzicielskich, w tym umiejętności radzenia sobie z potencjalnymi trudnościami związanymi z dorastaniem dziecka. Celem każdego spotkania jest doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju umiejętności komunikacyjnych.
Zaplanowane tematy:
1/ MOJA KOMPETENTNA RODZINA / 1 marca
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju emocjonalno-społecznym i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Zakres programowy: Świat wartości, Relacje w rodzinie, Granice i odpowiedzialność.
2/ RODZEŃSTWO BEZ RYWALIZACJI / 5 kwietnia
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju emocjonalno-społecznym i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Zakres programowy: Bracia i siostry, Czy obowiązki są dobre dla rozwoju dziecka? Kiedy dzieci się biją.
3/ POROZUMIENIE Z NASTOLATKIEM. JAK ZACHĘCIĆ NASTOLATKA DO WSPÓŁPRACY? / 17 maja
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Zakres programowy: Budowania dobrych relacji, Rozmowa skoncentrowana na rozwiązaniach vs rozmowa skoncentrowana na problemie, Zasoby vs deficyty.
4/ WSPIERANIE DZIECKA W ROZWOJU POZYTYWNEJ SAMOOCENY / 21 czerwca
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju emocjonalno-społecznym. Zakres programowy: Koncentrowanie się na kompetencjach i możliwościach, Technika komplementowania.
5/NASTOLATEK W KRYZYSIE – DEPRESJA I ZAGROŻENIE SAMOBÓJSTWEM / 6 września
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju emocjonalno-społecznym oraz radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Zakres programowy: Depresja dzieci i młodzieży – przyczyny, Depresja dzieci i młodzieży – objawy, Depresja u nastolatków a ryzyko samobójcze.
6/ NASTOLATEK W KRYZYSIE – ZABURZENIA LĘKOWE / 4 października
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju emocjonalno-społecznym oraz radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Zakres programowy: Zaburzenia lękowe – przyczyny, Zaburzenia lękowe – objawy, Wspieranie nastolatka w radzeniu sobie z niepokojem.
7/ NASTOLATEK W KRYZYSIE – ZABURZENIA ODŻYWIANIA / 15 listopada
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich, rozwijanie umiejętności w zakresie wspierania dziecka w rozwoju emocjonalno-społecznym oraz radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Zakres programowy: Czynniki ryzyka, Anoreksja i bulimia – objawy, Jak rozmawiać, jak reagować?
8/ RODZIC JAKO PRZYWÓDCA STADA / 6 grudnia
Cel: doskonalenie kompetencji rodzicielskich i umiejętności osobistych Zakres programowy: Kim jestem? Kobiece i męskie przywództwo, Ja w roli mamy. Ja w roli taty
O prowadzącej:
Wioletta Wardziak-Lubka
Psycholożka i psychoterapeutka z doświadczeniem pracy w różnych kontekstach pomagania i z Klientem w każdym wieku. Dyplomowany doradca zawodowy i manager HR. Współzałożycielka W DOBRYM KIERUNKU Centrum terapii i rozwoju – miejsca na mapie Poznania, które świadczy kompleksową pomoc psychologiczną i pedagogiczną. Jest certyfikowanym terapeutą Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR). Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu poradnictwa psychologicznego, pracy terapeutycznej i szkoleniowej oraz w mediacjach i interwencji kryzysowej. Swoje kompetencje rozwijała pracując w jednostkach wojskowych i szkołach, współpracując z placówkami służby zdrowia oraz prowadząc szkolenia i warsztaty dla różnych grup zawodowych. Obecnie pracuje konsultacyjnie i terapeutycznie z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi psychoterapię indywidualną, par i małżeństw oraz poradnictwo dla rodziców. Udziela również kwalifikowanej pomocy psychologicznej w ramach funkcjonujących w firmach programów wsparcia pracowników (I-EAP®). W myśl głównej idei TSR stara się być ekspertem od swojego życia. Jest w permanentnym ruchu, wciąż szuka nowych inspiracji, rozwija przedsiębiorczość. Ludzie mówią o niej, że łączy w sobie rozsądek i wysoką wrażliwość emocjonalną. Prywatnie żona, mama i „pańcia” cudownej suczki i figlarnej kotki. Kocha swoich synów bezwarunkowo i próbuje sprostać codziennym wyzwaniom roli mamy nastolatków.
Organizatorem warsztatów jest Ratajskie Centrum Kultury, a partnerem: Spółdzielnia Mieszkaniowa „Osiedle Młodych” w Poznaniu i Dom Kultury „Orle Gniazdo”. Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków budżetowych Miasto Poznań
* Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, konieczne są wcześniejsze zapisy.