Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

WARSZTATY ROZWOJOWE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY: Warsztaty psychologiczne dla dzieci i młodzieży – nawigacja wśród emocji

27 października g. 16:3018:45

| Bezpłatnie

Warsztaty dla dzieci i młodzieży w wieku 9-15 lat, które pragną lepiej poznać siebie, zrozumieć swoje emocje, zachowania oraz poprawić swoje samopoczucie. Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w konkretne umiejętności psychologiczne, dzięki którym lepiej będą funkcjonować zarówno w szkole jak i w domu. Dzięki tym umiejętnością dzieci i młodzież zadbają o swój dobrostan oraz nauczą się komunikować, pracować w grupie i radzić sobie z emocjami.

Cykl spotkań będzie oparty na budowaniu umiejętności psychologicznych według Modelu DNA-V, wywodzącym się z terapii (ACT) i na elementach Treningu Umiejętności Społecznych oraz Mindfulness. Terapia Akceptacji i Zaangażowania (ACT) to podejście psychoterapeutyczne, które kładzie nacisk na akceptację swoich myśli, emocji i doświadczeń oraz na zaangażowanie w działania zgodne z własnymi wartościami. ACT jest metodą, która może być szczególnie skuteczna w pracy z młodzieżą, pomagając jej radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi, które są częste w tym wieku, takimi jak lęki, stres, czy trudności w relacjach interpersonalnych. Model DNA-V to podejście terapeutyczne, które zostało opracowane przez Dr. Jennie S. L. J. McHugh i jest stosowane głównie w pracy z młodzieżą. Model ten łączy techniki z zakresu terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) oraz psychologii pozytywnej, a jego celem jest pomoc w rozwoju psychologicznym i emocjonalnym.

Model DNA-V pozwala na trenowanie 4 kluczowych życiowych umiejętności jakimi są:

– D (Discover) – Odkrywanie (własnych wartości i celów). To zdolności eksplorowania zarówno otoczenia jak i samego siebie; to odkrywanie i budowanie nowych wzorców zachowania, szukanie nowych rozwiązań, nauka podejmowania ryzyka.

– A (Awareness) – Świadomość (związana z myślami, emocjami i działaniami), czyli zdolności korzystania ze swojego wewnętrznego systemu reguł i zasad; zaglądania do świata myśli, poszukiwania ich funkcji.

– N (Noticing) – Zauważanie (emocji, myśli i reakcji), czyli zdolności zauważania otaczającego świata i przede wszystkim zaglądania do swojego świata wewnętrznego; umiejętność słuchania swoich potrzeb, zauważania myśli, radzenia sobie z emocjami.

– V (Values) – Wartości (dopasowanie działań do własnych wartości), czyli świadomość tego co nadaje życiu sens, co jest najważniejsze; to umiejętność podejmowania świadomych decyzji zgodnych ze sobą.

 

Warsztaty dla młodszej grupy wiekowej opierać się będą na elementach Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to forma pracy terapeutycznej, edukacyjnej i rozwojowej, która ma na celu rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych u dzieci, młodzieży i dorosłych. Jego głównym celem jest pomoc uczestnikom w nauce skutecznego funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych. Dzięki wsparciu prowadzącego, zajęcia stają się doskonałą okazją do doskonalenia wielu kompetencji, takich jak umiejętność nawiązywania relacji, rozwiązywania konfliktów, wyrażania emocji czy radzenia sobie w sytuacjach społecznych. Jest to jedna z najbardziej efektywnych form pracy warsztatowej z dziećmi, szczególnie w kontekście wspierania ich rozwoju emocjonalnego i społecznego. TUS skupia się na rozwoju następujących umiejętności: wyrażanie emocji i uczuć, zarządzanie nimi, aktywne słuchanie, empatia, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, współpraca, radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Nabywanie tych kompetencji odbywa się poprzez naukę wyrażania swoich myśli i emocji w sposób jasny, asertywny i odpowiedzialny. Poprzez ćwiczenia w grupie uczą się, jak rozmawiać z innymi, jak słuchać oraz jak reagować w różnych sytuacjach komunikacyjnych. TUS skupia się również na ćwiczeniu umiejętności rozumienia cudzych emocji oraz rozwijaniu empatii. To kluczowe umiejętności w budowaniu zdrowych, wzajemnych relacji. Ćwiczenie umiejętności społecznych, sprawia, że dzieci stają się bardziej pewne siebie. Uczą się, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak wyrażać swoje potrzeby oraz jak reagować w sytuacjach konfliktowych. Trening pozwala na naukę rozwiązywania konfliktów i problemów interpersonalnych w sposób konstruktywny, bez agresji czy uciekania od problemu. Zajęcia metodą TUS odbywają się w grupie, co pozwala rozwijać umiejętność pracy zespołowej, dzielenia się oraz wspierania innych. Wszystkie umiejętności ćwiczone przez dzieci sprawiają, że są one mniej skłonne do zachowań agresywnych, izolacji społecznej oraz do sięgania po nieakceptowalne formy wyrażania siebie.

Podsumowanie: Zastosowanie terapii ACT w połączeniu z Treningiem Umiejętności Społecznych stanowi skuteczną metodę pracy z dziećmi i młodzieżą, która umożliwia rozwój umiejętności interpersonalnych, poprawia zdolność radzenia sobie z emocjami, a także wspiera młodych ludzi w budowaniu zdrowych relacji międzyludzkich. Metoda ta jest szczególnie pomocna w okresie adolescencji, kiedy młodzież doświadcza wielu wyzwań emocjonalnych i społecznych oraz w okresie rozwoju emocjonalnego. Dzięki połączeniu akceptacji, zaangażowania i praktycznych umiejętności społecznych, uczestnicy zajęć stają się bardziej elastyczni,, pewni siebie i gotowi na wyzwania społeczne.

 

Warsztaty prowadzone są w dwóch grupach wiekowych:

– Grupa 9-12 lat – 16:30-17:30

– Grupa 13-15 lat – 17:45-18:45

 

Prowadzenie:

Nicola Wrębiak – psycholożka (Ukończyła Psychologię o specjalności Klinicznej na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu) oraz Certyfikowany Trener Umiejętności Społecznych TUS SST. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała m. in. w Wielkopolskim Stowarzyszeniu Alzheimerowskim, w Centrum Medycznym HCP na oddziale detoksykacji i pododdziale psychiatrii oraz w Instytucie Psychologii i Edukacji Dziecka, gdzie prowadzi treningi umiejętności społecznych dla dzieci oraz konsultacje dla rodziców. Na co dzień pracuje jako psycholog w Fundacji “Początek Świata” udzielając konsultacji psychologicznych oraz prowadząc terapię psychologiczną dla dzieci, młodzieży oraz rodziców. Ponadto pracuje w Domu Pomocy Społecznej w Lisówkach, udzielając wsparcia, pomocy psychologicznej, wspomagając rozwój emocjonalny i społeczny mieszkańców, prowadząc interwencje kryzysowe oraz przeprowadzając diagnozy funkcjonowania poznawczego. Dodatkowo od 2021 do 2023 roku wspólnie z psycholożką Wiktorią Zielińską współtworzyła oraz prowadziła cykl warsztatów psychologicznych dla dzieci i młodzieży w Domu Kultury “Orle Gniazdo”. Swoje umiejętności trenerskie zdobywała podczas prowadzenia warsztatów psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży w ramach Projektu Strefa Młodzieży na Uniwersytecie SWPS; tematyka warsztatów to m. in. radzenie sobie ze stresem, poczucie własnej wartości i skuteczności, sztuka autoprezentacji, skuteczna komunikacja, efektywna nauka, profilaktyka uzależnień. Charakteryzuje ją indywidualne podejście do każdej sytuacji, zdaje sobie sprawę, że po drugiej stronie stoi człowiek, ze swoimi motywacjami i wartościami. Podczas spotkań skupia się na rozumieniu człowieka – jego sytuacji, doświadczanych trudności, emocji. Celem jej pracy jest przede wszystkim poprawa jakości życia osoby lub osób, z którymi pracuje, poprzez wzmacnianie zasobów oraz pomoc w prowadzeniu życia zgodnego z wartościami jednostki. W swojej pracy wykorzystuje metody Terapii Poznawczo Behawioralnej, w szczególności elementy Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT). Ukończyła również podstawowe szkolenie z zakresy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, a z najmłodszymi korzysta z pracy metodą Kid’s Skills. Pracuje z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, wspierając podczas trudności w realizacji zadań rozwojowych, cierpienia z powodu niskiej samooceny i utraty sensu życia. Jest tutaj z pasji i zaangażowania zdrowiem psychicznym oraz fascynacją ludzkiej psychiki.

 

Organizatorem warsztatów jest Ratajskie Centrum Kultury, a partnerem: Spółdzielnia Mieszkaniowa „Osiedle Młodych” w Poznaniu i Dom Kultury „Orle Gniazdo”. Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków budżetowych Miasto Poznań.

* Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, konieczne są wcześniejsze zapisy.

Szczegóły

Data:
27 października
Godzina:
16:30 – 18:45
Koszt:
Bezpłatnie

Organizatorzy

Miasto Poznań
Ratajskie Centrum Kultury
Dom Kultury „Orle Gniazdo”

Miejsce wydarzenia

Dom Kultury „Orle Gniazdo”
os. Lecha 43
Poznań, Wielkopolskie 61-294 Polska
+ Google Map
Telefon:
61 877 78 42