Za nami niespełna 30 spotkań z mieszkańcami ratajskich, chartowskich i żegierskich osiedli, których organizatorami były Kierownictwa Osiedli SM „Osiedle Młodych” w Poznaniu. Ich celem było omówienie prac remontowych zrealizowanych w roku bieżącym oraz tych planowanych na osiedlach w 2025 r.

W zeszłym roku w październiku odbyła się 1. edycja spotkań z mieszkańcami, która pokazała, że są one niezwykle ważne zarówno dla mieszkańców, jak i Spółdzielni. Rozmawiano o sprawach bieżących, remontach, Spółdzielczej Strefie Parkowania, dociepleniach i innych inwestycjach. Zarząd i Kierownictwa Osiedli postanowili, że będą się one odbywać co roku, właśnie jesienią.

O czym rozmawiali mieszkańcy podczas tegorocznych spotkań? Jakie tematy są dla nich najważniejsze? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej w postaci tzw. zbiorówki, skupiając się na każdym Kierownictwie Osiedla. Nie sposób jednak zawrzeć wszystkich kwestii, skupimy się więc na tych najistotniejszych.

KIEROWNICTWO OSIEDLA PIASTOWSKIEGO

Podczas spotkania zorganizowanego przez Kierownictwo Osiedla Piastowskiego kluczowymi tematami były: Spółdzielcza Strefa Parkowania, tegoroczny remont balkonów i modernizacja terenu po boisku do piłki koszykowej przy wieżowcu nr 36. Poniżej przygotowaliśmy rozwinięcie powyższych kwestii.

Podsumowanie tematu Spółdzielczej Strefy Parkowania:

W zeszłym roku Spółdzielnia przeprowadziła konsultacje społeczne z mieszkańcami, w postaci spotkań stacjonarnych oraz konsultacje w wersji elektronicznej. Na podstawie opinii mieszkańców oraz w wyniku analizy możliwości prawnych, technicznych i organizacyjnych dotyczących wprowadzenia ewentualnej strefy parkowania, Spółdzielnia postanowiła o dwustopniowym sposobie podjęcia decyzji przez mieszkańców o wprowadzeniu strefy parkowania, czyli organizacji dwóch ankiet.

W 2024 roku mieszkańcy całej Spółdzielni wzięli udział w pierwszej ankiecie dot. zasad SSP. Spośród przygotowanych 3 wariantów, wybraliście Państwo opcję, w której możecie uzyskać maksymalnie 2 upoważnienia do darmowego parkowania na mieszkanie oraz 10 godzin rabatowanych w miesiącu dla swoich gości. Z kolei osoby z zewnątrz, niebędące mieszkańcami Spółdzielni będą zobowiązane przestrzegać następujących zasad:

  • obowiązywania strefy parkowania przez 6 dni w tygodniu przez 24 h na dobę,
  • darmowego parkowania w niedziele i święta,
  • 1 (jednej) darmowej godziny w ciągu dnia,
  • opłaty 5 zł za każdą kolejną godzinę.

W tym roku pierwszym osiedlem, na którym zorganizowano drugą ankietę było os. Piastowskie, którego mieszkańcy mogli zdecydować, czy chcą wprowadzenia na ich osiedlu SSP. Wzięło w niej udział 37,91 % spośród 4 708 osób uprawnionych do głosowania. To za mało, by SSP obecnie powstała.

Oddano w niej następującą liczbę głosów:

  • liczba głosów ważnych i nieważnych – 1 785, co stanowi 37,91 % uprawnionych do głosowania;
  • liczba głosów ważnych – 1 669, co stanowi 35,45 % uprawnionych do głosowania;
  • liczba głosów „ZA” – 1 196, co stanowi 25,4 % uprawnionych do głosowania;
  • liczba głosów „PRZECIW” – 473, co stanowi 10,05 % uprawnionych do głosowania.

Przypomnijmy, że aby decyzja o wprowadzeniu Spółdzielczej Strefy Parkowania na os. Piastowskim w drugiej ankiecie była ważna, ponad 50 % uprawnionych do głosowania, musiało wyrazić zgodę na wprowadzenie strefy parkowania. Na os. Piastowskim znajduje się 4 708 mieszkań, w związku z tym taka liczba osób uprawniona była do głosowania w drugiej ankiecie. Aby Spółdzielcza Strefa Parkowania została wprowadzona na os. Piastowskim, co najmniej 2 355 osób musiało zagłosować na „TAK”.

Biorąc pod uwagę ww. zasadę i przedstawione wyniki, informujemy, że Spółdzielcza Strefa Parkowania na os. Piastowskim obecnie nie powstanie. Decyzja mieszkańców w drugiej ankiecie jest ważna i w związku z tym Kierownictwo nie planuje powtarzać ankiety.

Decyzja mieszkańców os. Piastowskiego ws. SSP nie kończy jednak biegu sprawy. Problemy z parkowaniem zgłaszali mieszkańcy także innych osiedli: Jagiellońskiego, Oświecenia, Powstań Narodowych, Pomet i Tysiąclecia. Więcej na ten temat można przeczytać w dalszej części artykułu.

Warto dodać, że pod koniec 2023 roku Spółdzielnia zwróciła się do władz Miasta Poznania z wnioskiem o możliwość zagospodarowania terenu po byłej makiecie Rataj (tereny nad Wartą) na parking dla mieszkańców Spółdzielni. Od kilku miesięcy Zarząd i Kierownictwo Osiedla Piastowskiego prowadzą rozmowy w przedmiotowym temacie z przedstawicielami Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UMP i Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Z dotychczasowych ustaleń wynika, że projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Park nad Wartą – część A”, który uwzględnia wspomniany teren, jest obecnie opracowywany. Zgodnie ze wstępnymi założeniami obszar sąsiadujący z byłą makietą Rataj przewiduje się przeznaczyć na parking.

Remont balkonów:

W 2024 roku Kierownictwo Osiedla wykonało remont loggii w budynkach o numerach 28-29, 66-67 i 107-108. Remont obejmował rozebranie istniejącej posadzki, wykonanie warstwy wyrównującej, osadzenie profili, wykonanie izolacji z papy termozgrzewalnej i posadzki z deski kompozytowej posadowionej na stelażu aluminiowym. Remont polegał także na wymianie balustrad z zachowaniem obecnych osłon typu HPL. Zastosowane deski kompozytowe charakteryzują się dużą wytrzymałością oraz łatwym utrzymaniem stanu technicznego. Materiał ten wyróżnia się dużą odpornością na czynniki zewnętrzne takie jak deszcz, śnieg oraz niskie temperatury. Zastosowany materiał PVC i drewna nie wymaga dodatkowej konserwacji takich jak olejowanie czy lakierowanie a jedynie standardowych zabiegów czyszczenia.

Skwer zieleni przy budynku nr 36:

Na terenie po byłym boisku do koszykówki powstaje skwer rekreacyjny. Część mieszkańców zastanawiała się, dlaczego nie może powstać tam parking. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla os. Piastowskiego (Uchwała Nr XIX/242/VII/2015 Rady Miasta Poznania z 3.11.2015 r.), wspomniany teren, oznaczony jest jako strefa zieleni urządzonej. W związku z tym nie mogą tam powstać miejsca postojowe. Kierownictwo Osiedla w przyszłym roku będzie kontynuowało prace remontowe poprzez montaż ławek z pergolami i systemu nawadniania terenu zielonego.


KIEROWNICTWO OSIEDLI JAGIELLOŃSKIEGO, OŚWIECENIA I POWSTAŃ NARODOWYCH

Podczas 3 spotkań zorganizowanych na osiedlach Jagiellońskim, Oświecenia i Powstań Narodowych jednym z najczęściej poruszanych tematów był remont balkonów. W tym roku Kierownictwo Osiedla tego rodzaju prace przeprowadziło na os. Jagiellońskim 15-17, 102-103, 117-118, na os. Oświecenia 84-85, 91-92 i os. Powstań Narodowych 3-7. W przyszłym roku w planach Kierownictwa remont balkonów obejmie os. Jagiellońskiego 31-33, 104-109 i os. Oświecenia 53-56 i 77-83.

Ponadto dyskutowano o zasadności zamknięcia altan śmietnikowych. Z pewnością informacja o tym, że Kierownictwo jest obecnie w fazie przygotowania części wiat do zamknięcia, uspokoiła przybyłych mieszkańców na spotkania. W najbliższych miesiącach w kilku wiatach śmietnikowych pojawią się furtki z elektrozaczepami zasilanymi panelami fotowoltaicznymi oraz oświetlenie. Prace te Kierownictwo będzie kontynuowało także w przyszłym roku, zamykając kolejne altany śmietnikowe.

Poruszono również temat Spółdzielczej Strefy Parkowania. W 2025 roku Kierownictwo Osiedli zorganizuje drugą ankietę dot. wprowadzenia SSP na osiedlach Jagiellońskim, Oświecenia i Powstań Narodowych. By SSP powstała, ponad 50 % uprawnionych do głosowania (liczymy całość Kierownictwa Osiedli), musi wyrazić zgodę na wprowadzenie strefy parkowania.


KIEROWNICTWO OSIEDLA POMET

Głównym tematem poruszanym na os. Pomet była sprawa mieszkańców budynku przy ul. Darzyborskiej 1-7. Obecnie Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych w tym miejscu prowadzi inwestycję polegającą na budowie bloków z mieszkaniami socjalnymi. W związku z tym parkowanie samochodów przez mieszkańców budynku przy ul. Darzyborskiej 1-7 na dotychczasowych miejscach postojowych nie będzie już możliwe. Teren ten stanowi własność Miasta Poznania i zmieniono jego dotychczasowe przeznaczenie. Ze względu na to, że budynek przy ul. Darzyborskiej 1-7 obejmuje bardzo mały teren, Kierownictwo Osiedla nie jest w stanie utworzyć na nich miejsc postojowych dla mieszkańców. By jednak poprawić sytuację parkingową, Zarząd Spółdzielni i Kierownictwo Osiedla podjęły następujące kroki:

  • Kierownictwo Osiedla skierowało zapytanie do Zarządu Dróg Miejskich o planowany sposób zagospodarowania odcinka drogi wewnętrznej przebiegającej przed wejściami do budynku,
  • Zarząd Spółdzielni pod koniec października br. złożył wniosek do Miejskiej Pracowni Urbanistycznej o ujęcie w opracowywanym projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Darzybór”, parkingu miejskiego w sąsiedztwie budynku przy ul. Darzyborskiej 1-7.

KIEROWNICTWO OSIEDLI ARMII KRAJOWEJ, BOHATERÓW II WOJNY ŚWIATOWEJ I RZECZYPOSPOLITEJ

Kierownictwo Osiedli Armii Krajowej, Bohaterów II Wojny Światowej i Rzeczypospolitej zorganizowało 3 spotkania poświęcone każdemu osiedlu. Mieszkańcy podczas rozmów z przedstawicielami Kierownictwa poruszyli następujące tematy: zamykania altan śmietnikowych, remontów balkonów, pielęgnacji zieleni osiedlowej, wymiany instalacji centralnego ogrzewania i elektrycznej, parkowania na osiedlach i wyznaczeniu dodatkowych miejsc postojowych, montażu stojaków na rowery.

Ponadto dyskutowano o segregacji odpadów i braku respektowania harmonogramu wywozów przez firmę odbierającą odpady.

W sezonie letnio-jesiennym br. Zarząd i Kierownictwa Osiedli zaobserwowały znaczące pogorszenie się jakości usług świadczonych przez firmę wywożącą odpady. We wrześniu Zarząd zorganizował spotkanie z przedstawicielami FB Serwis, podczas którego ustalono, że firma wywożąca odpady zobowiązana jest do usunięcia uchybień związanych z nieterminowymi wywozami. Na części osiedli widać poprawę świadczonych usług, jednak Kierownictwa Osiedli na bieżąco są w kontakcie z FB Serwis i Wydziałem Gospodarki Komunalnej UMP.


KIEROWNICTWO OSIEDLI LECHA I CZECHA

Na spotkaniach poświęconych osiedlom Lecha i Czecha mieszkańcy rozmawiali z Kierownictwem Osiedli o malowaniu klatek schodowych, rewitalizacji terenów zieleni w sąsiedztwie wieżowców, potrzebie remontu chodników osiedlowych, remoncie balkonów i wymianie wind.

Jednak najważniejszym tematem były sprawy związane z gruntami. Zarząd w ostatnim czasie podjął uchwały w sprawie określenia przedmiotu odrębnej własności lokali w budynkach na os. Lecha 80-89, 90-97, 98-109, 110-119. W związku z tym rozpoczęcie realizacji wniosków o ustanowienie prawa odrębnej własności lokali w ww. blokach, złożonych przez osoby uprawnione, planowane jest na początek 2025 roku. Z kolei mieszkańcom os. Czecha przedstawiono projekty podziału gruntów na trzynaście jednobudynkowych nieruchomości. Obecnie biorąc pod uwagę złożone przez mieszkańców wnioski, trwają kolejne prace w przedmiotowym temacie.


KIEROWNICTWO OSIEDLA TYSIĄCLECIA

Przedstawiciele Kierownictwa Osiedla Tysiąclecia zorganizowali 4 spotkania z mieszkańcami, podczas których przedstawiono podsumowanie wykonanych w tym roku remontów, a także zaprezentowano propozycje prac na 2025 rok. Z kolei w dyskusji dominowały następujące tematy: wymiana wodomierzy, parkowanie samochodów ciężarowych na osiedlu, termin otwarcia wyremontowanej drogi przy tzw. desce, montaż fotowoltaiki, akty wandalizmu czy wymiana docieplenia ścian budynków.

Poruszono również temat Spółdzielczej Strefy Parkowania. W 2025 roku Kierownictwo Osiedla zorganizuje drugą ankietę dot. wprowadzenia SSP na osiedlu Tysiąclecia. By SSP powstała, ponad 50 % uprawnionych do głosowania, musi wyrazić zgodę na wprowadzenie strefy parkowania. O kolejnych etapach związanych z „procedurą strefową” będziemy na bieżąco informować.


KIEROWNICTWO OSIEDLI STARE ŻEGRZE I POLAN

Mieszkańcy osiedli Stare Żegrze i Polan zostali zaproszeni na 3 spotkania. Wśród zgłoszonych Kierownictwu Osiedli tematów były m. in.: stan techniczny balkonów, pielęgnacja zieleni osiedlowej, sprzątanie klatek schodowych i altan śmietnikowych, hale garażowe, montaż fotowoltaiki na budynkach, stan ogrodzeń ogródków przydomowych czy organizacja ruchu na drogach osiedlowych. Jednak dominującą kwestią była termomodernizacja budynków. To dobry moment, by omówić ten temat nieco szerzej.

W 2024 r. docieplane były budynki na os. Rusa 101-114, os. Tysiąclecia 63-66, os. Polan 35-40 i os. Stare Żegrze 23-28.

Warto przypomnieć, że termomodernizacja budynków mieszkalnych w Spółdzielni realizowana jest z tzw. Funduszu Remontowego Spółdzielni (FRS), który jest zasilany z wpływów pochodzących z wynajmu lokali użytkowych oraz dzierżawy terenów. To właśnie z FRS pokrywane są kredyty zaciągane na termomodernizacje budynków. Docieplenia spółdzielczych bloków nie są więc opłacane z tzw. opłat czynszowych uiszczanych w każdym miesiącu przez mieszkańców. Z kolei prace towarzyszące, które nie są związane stricte z termomodernizacją, np. remont balkonów, wymiana opasek czy roboty związane z wiatrołapami obciążają budżety poszczególnych nieruchomości.

W 2025 roku Spółdzielnia planuje docieplić dwa budynki (ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły): os. Polan 32-34 i os. Stare Żegrze 106-108. W związku z tym przygotowywane są audyty energetyczne, dokumentacja projektowa i kosztorysowa oraz inwentaryzacja przyrodnicza. Zarząd Spółdzielni przygotowuje także wniosek o pozyskanie funduszy europejskich z programu FEnIKS z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który dotyczy właśnie dofinansowania docieplanych w przyszłym roku budynków.


KIEROWNICTWO OSIEDLA ORŁA BIAŁEGO

Na spotkaniach poświęconych os. Orła Białego rozmawiano szczególnie o: termomodernizacji budynków, remontach balkonów, wzmożonym ruchu samochodowych na ul. Kurlandzkiej, wybiegu dla psów, porządkowaniu ogródków przydomowych, problemie palenia na klatkach schodowych, monitoringu osiedla, oświetleniu ścieżek osiedlowych, instalacji domofonów oraz remoncie pionów wodno-kanalizacyjnych.


KIEROWNICTWO OSIEDLA RUSA

Na os. Rusa wśród kluczowych tematów pojawiły się kwestie dotyczące m. in.: termomodernizacji wieżowców, korzystania z unijnych dotacji na docieplenia, sytuacji parkingowej i miejsc postojowych, wymiany drzwi do budynków, potrzeby integracji mieszkańców, bezpieczeństwa pożarowego, remontu balkonów i rewitalizacji terenów zielonych.